De emotionele kant van vastgoed
“In de eerste jaren van mijn carrière mocht ik een woning verkopen in Grimbergen. Het ging om een geërfd pand dat al een lange tijd leegstond. Er waren 3 erfgenamen, waarvan 2 graag vooruit wilden met de verkoop en één op de rem stond.
Al snel bleek dat de ene erfgename niet om rationele, maar om emotionele redenen de verkoop tegenhield. Ze benadrukte dat de kat van de ouders nog in het huis woonde en dagelijks door haar werd verzorgd. Het was echter duidelijk dat het hier niet enkel ging om de thuis van de kat, maar vooral om de emotionele band van de erfgename met het ouderlijke huis. Het is nooit gemakkelijk om afscheid te nemen van een woning vol herinneringen.
De 2 andere erfgenamen beseften dat een leegstaande en onverwarmde woning niet aantrekkelijker wordt met de tijd en wilden de emotionele knop daarom omdraaien. Als ze niet in overeenstemming kwamen, zou het komen tot een openbare verkoop waarbij – in dit geval – het volle potentieel waarschijnlijk niet bereikt zou worden. Ik besloot dan ook in gesprek te gaan met de twijfelende erfgename. Ik hielp haar inzien dat een gemeenschappelijke verkoop de verstandigste keuze was.
De bezoeken werden opgestart en al snel kam er een bod dat werd aanvaard door de 2 erfgenamen, maar opnieuw blokkeerde de 3e. Ook nu gingen we rustig in gesprek en toonden aan waarom het bod de moeite waard was. Na een dialoog van enkele weken was ze opnieuw overtuigd en gelukkig waren de kandidaatkopers nog steeds geïnteresseerd!
Tot bij het verlijden van de akte toe kwam hetzelfde probleem naar boven, maar intussen kenden we onze klant en begrepen we de emotionele terughoudendheid. Een goed gesprek volstond om haar opnieuw te doen beseffen dat een verkoop aan sympathieke kopers de goede beslissing was. Zo zou hun ouderlijk huis nieuw leven krijgen en konden ze de last achter zich laten.
Vastgoed is vaak een thuis. Het draagt waardevolle herinneringen en vertelt voor velen een emotioneel verhaal. Wij luisteren naar dat verhaal, en gaan samen met onze klanten op zoek naar de beste oplossing – met respect en geduld voor hun wensen.”